وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

چه کسانی می‌توانند گواهی انحصار وراثت دریافت کنند؟

اشخاص زیر می‌توانند حق انحصار وراثت را داشته باشند و گواهی انحصار وراثت دریافت کنند:

  1. وراث سببی و نسبی متوفی: افرادی که بر اساس قوانین و مقررات مربوطه به‌عنوان وراث به ارث متوفی محسوب می‌شوند، مانند فرزندان، همسر، والدین، برادران و خواهران و غیره.
  2. فرد طلبکار از متوفی: افرادی که در مقام طلبکاری یا بدهی‌دهندگی نسبت به متوفی قرار دارند و بر اساس حقوق و مقررات مربوطه از اموال متوفی حق دارند.
  3. فرد وصی: افرادی که به واسطه وصیت متوفی ارث برده‌اند و در وصیت متوفی به آن‌ها اموالی واگذار شده است.
  4. فردی که از اثبات ورثه بودن شخص دیگر و ارث بردن ایشان سود می‌برد: مثلاً افرادی که از طریق اثبات ورثه بودن یک فرد و ارث بردن از او به نحوی سود می‌برند.
  5. فرد موصی له: افرادی که به واسطه وصیت متوفی اختیار انجام اموری را دارند، مانند اجرای وصیت متوفی برای اختیارات خاصی مانند مراقبت از فرزندان یا مدیریت اموال.
  6. وکیل قانونی: وکیلی که به عنوان نماینده حقوقی هر کدام از افراد یاد شده، وظایف حقوقی آنان را انجام می‌دهد و می‌تواند دریافت گواهی انحصار وراثت را برای موکلش درخواست کند

مراحل تقسیم ارث خارج از کشور

مراحل انحصار وراثت به ترتیبی که ذکر شده است، عبارتند از:

  1. دریافت گواهی فوت از ثبت احوال یا وزارت امور خارجه: در این مرحله، گواهی مرگ متوفی از مراجع ثبت احوال یا وزارت امور خارجه برای ارائه به شورای حل اختلاف دریافت می‌شود.
  2. مراجعه به شورای حل اختلاف: در این مرحله، متقاضی یا وکیل وی باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند و درخواست انحصار وراثت را ثبت کند.
  3. حضور در دفتر ثبت اسناد رسمی: در این مرحله، وراث باید به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و هویت و ارثیه خود را تائید کرده و استشهادیه انحصار وراثت را دریافت کنند.
  4. مراجعه مجدد به شورای حل اختلاف: در این مرحله، پس از دریافت استشهادیه انحصار وراثت، متقاضی باید مجدداً به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت کند.
  5. حضور در اداره مالیات برای مالیات بر ارث: در صورت لزوم، باید به اداره مالیات مراجعه کرده و مالیات بر ارث را پرداخت کنید.
  6. چاپ آگهی در روزنامه: به منظور اطمینان از عدم حضور وراثه دیگر، باید یک آگهی در روزنامه چاپ شود.
  7. صدور گواهی انحصار وراثت: در نهایت، پس از انجام مراحل فوق و گذشت یک ماه از چاپ آگهی، گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود.

توجه به دقیق و صحیح بودن اطلاعات و هویت وراثان، از جمله نگرانی‌های مهم در انجام این پرونده است که تیم وکلا و حق جویان با تخصص خود تمام تلاش خود را برای رسیدن به نتایج صحیح انجام می‌دهند

بعد دریافت گواهی انحصار وراثت باید چیکار کنیم؟

پس از دریافت گواهی انحصار وراثت، مراحل بعدی عبارتند از:

  1. مراجعه به اداره مالیات: وراث یا وکیل انحصار وراثت باید به اداره مالیات مراجعه کنند تا مالیات بر ارث مشخص شده و به حساب دولت واریز شود. این مرحله شامل محاسبه مالیات بر ارث بر اساس ارزش خالص اموال متوفی و پرداخت آن به موقع است.
  2. تحریر ترکه و تقسیم ترکه: پس از پرداخت مالیات بر ارث، وراث باید به تحریر ترکه و تقسیم ترکه اقدام کنند. این شامل تقسیم اموال و دارایی‌های متروکه میان وراث بر اساس حقوق و ارثیه‌های مربوطه می‌شود.
  3. انجام مراحل قانونی و مالی مرتبط: پس از تقسیم ترکه، ممکن است نیاز به انجام مراحل قانونی و مالی دیگری نیز باشد، مانند تنظیم قراردادها، تحویل دارایی‌ها، تصدیق اسناد و غیره.

در صورتی که حق جویان وکیل شما باشد، او تمامی این مراحل را برای شما انجام می‌دهد و شما نیازی به حضور شخصی در این مراحل ندارید، به جز مواردی که به طور خاص نیاز به حضور شما داشته باشد.

انحصار وراثت افراد خارج از کشور

اگر در خارج از ایران زندگی می‌کنید، می‌توانید از طریق سامانه‌های آنلاین مانند سامانه ثنا یا سامانه میخک به وکلای حق جویان وکالت بدهید تا مراحل انحصار وراثت متوفی را در ایران برایتان انجام دهند.

وکیل در ایران می‌تواند بدون نیاز به حضور شما در هیچ مرحله‌ای، تا آخرین مرحله انحصار وراثت از جمله انتقال دارایی‌ها را انجام دهد. این به شما امکان می‌دهد تا به راحتی و بدون نیاز به حضور شخصی در ایران، از خدمات حقوقی برخوردار شوید و مراحل ارث‌بری را به دست کارشناسان متخصص وکالت بسپارید.

وصیت نامه متوفی در چه صورت اعتبار دارد؟

وصیت‌نامه متوفی که به صورت شفاهی یا دست‌نوشته باشد، اعتبار قانونی ندارد. برای اعتبار وصیت‌نامه، آن باید به صورت رسمی و در دفتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شود.

همچنین، مطابق قوانین، هر فرد فقط مجاز به وصیت کردن تا یک سوم از دارایی خود است. اگر بیشتر از یک سوم از دارایی را وصیت کند، تنها یک سوم به صورت وصیت‌نامه معتبر در نظر گرفته می‌شود و مابقی دارایی بر اساس روش تقسیم قانونی توزیع می‌شود.

نسبت ارث میان ورثه ذکور و ورثه اناث

در بسیاری از سیستم‌های حقوقی، شامل قوانین ایران، تقسیم ارث بین فرزندان از پدر و مادر بر اساس جنسیت آنها انجام می‌شود. بر این اساس، وراث ذکور (پسران) از پدر و مادر دو برابر وراث اناث (دختران) ارث می‌برند. این روش در تقسیم ارث از هر دو والد نیز به همین شکل است.

اگر متوفی در خارج از ایران فوت کرده باشد

برای انجام امور اداری مربوط به انحصار وراثت متوفی که در خارج از ایران فوت کرده است، ابتدا باید گواهی فوت او را به تأیید سفارت یا کنسولگری ایران در کشور محل اقامتشان برسانید. سپس این گواهی ترجمه شده باید به وکیل انحصار وراثت ارسال شود تا بتوانند مراحل بعدی انحصار وراثت را در ایران انجام دهند. این شامل ثبت درخواست انحصار وراثت، ارائه مدارک مورد نیاز و انجام دیگر مراحل قانونی مربوطه می‌شود.

اگر نیازی به کمک یا راهنمایی بیشتر در این موضوع یا هر موضوع حقوقی دیگری دارید، حتما از امکاناتی که ارائه می‌دهید استفاده خواهم کرد. ارتباط با کارشناسان حقوقی حق جویان امکانات مفیدی برای پاسخگویی به سوالات و رفع ابهامات فراهم می‌کند. با اطمینان می‌توانم بگویم که این ارتباط به شما کمک زیادی خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915