مجازات شرب خمر

وکیل پایه یک در مشهد

مجازات شرب خمر

در قوانین جدید، در قانون مجازات اسلامی 1392 قسمت حدود؛ مواد 264 و 265 و 266 و نیز در ماده 701 و 704 از کتاب پنجم 266 تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب 1375 را به مجازات و تنبیه مصرف کنندگان مشروبات الکلی اختصاص داده است

آنچنان که ماده 264 قانون اخیرالذکر مصرف مسکر از قبیل خوردن ، تزریق و تدخین چه کم و چه زیاد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آنرا از مسکر بودن خارج نکند موجب حد است.
در تبصره: خوردن آبجو (فقاع) را نیز اگر مستی هم نیاورد موجب حد می داند و در ماده 265 حد مصرف مسکرات را 80 ضربه تازیانه تعیین می نماید.
در ماده 701 استعمال مشروبات در اماکن و معابر را اگر با تجاهر و علنی باشد را علاوه بر اجرای حد شرعی شرب خمر به حبس از 2 ماه تا 6 ماه حبس تعزیری تعیین نموده است و در ماده 704 تأسیس مکان هایی برای مصرف مشروبات الکلی و دعوت مردم به آن مکان 3 ماه تا 2 سال حبس و 74 ضربه شلاق یا از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا 12 میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم می نماید و اگر هر دو مورد را مرتکب شود (یعنی هم مکان تأسیس نماید و هم مردم را دعوت به آن مکان جهت مصرف مشروبات نماید) به حداکثر مجازات محکوم میشود .

شرب خمر در رانندگی

استفاده از مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان باعث عدم تمرکز در رانندگی شده و موجب می‌شود که راننده نتواند در حین رانندگی تصمیم‌گیری صحیح داشته باشد و ممکن است باعث ایجاد خطراتی شود.
براساس اعلام مرکزاطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مصرف مشروبات الکلی و مواد روان گردان خطر ریسک‌پذیری و وقوع تصادف را ۱۰ برابر افزایش می دهد.
مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی علاوه بر جریمه ۴۰۰ هزار تومانی و ضبط گواهینامه به مدت شش ماه پرونده قضایی نیز برای فرد خاطی تشکیل شده و وی به مرجع قضایی معرفی خواهد شد.
شرب خمر علاوه بر تخلف رانندگی، به لحاظ قانونی نیز جرم محسوب می‌شود، برابر قانون مجازات اسلامی علاوه بر حد شرعی که ۸۰ ضربه شلاق است، مجازات حبس تعزیری نیز برای فرد خاطی در نظر گرفته شده است.
تشخیص مصرف مشروبات الکلی توسط راننده متخلف را با دستگاه‌های الکل‌سنجی که در اختیار پلیس‌های راهنمایی و رانندگی سهل و آسان است.
مطابق ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی هرگاه فردی با وسیله نقلی موتوری در حالت مستی اقدام به رانندگی کند، عمل وی جزو موارد مشدد و تشدید‌کننده محسوب شده و قانون‌گذار مجازاتی بیش از دوسوم حداکثر مجازات تعیین خواهد کرد.
طبق این ماده قانونی فرد خاطی یک تا پنج سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوری محروم خواهد شد.

 

اگر راننده‌ای حین رانندگی مست باشد در میزان مجازات وی تأثیری دارد؟

فردی که در حالت مستی رانندگی می‌کند علاوه بر جریمه دومیلیون ریالی، گواهینامه‌اش 6 ماه ضبط می‌شود.

 بیمه شخص ثالث خسارت ناشی از رانندگی در حالت مستی را پرداخت می‌کند؟

بله، از لحاظ قانونی بیمه شخص ثالث باید خسارت‌های ناشی از تصادفات را در هر شرایطی پرداخت کند.شرکت بیمه‌کننده نسبت به پرداخت مبلغ خسارت به قربانی اقدام و سپس از راننده متخلف به مراجع قضایی شکایت می‌کند و از راننده خسارت می‌گیرد.

۲ سال زندان برای رانندگی در حالت مستی

كسی که در حالت مستی رانندگی كند و دیگری را به صورت غیرعمدی بكشد این فرد به لحاظ ارتكاب شرب خمر در صورت وجود شرایط دیگر قانونی حد به 80 ضربه تازیانه محكوم می‌شود و برای رانندگی در حالت مستی علاوه بر پرداخت دیه به اولیای دم متوفی به مجازات حبس حداقل دو سال و نیز به تشخیص دادگاه برای مدت یك تا پنج سال از حق رانندگی محروم می‌شود.

 

آیا مثبت بودن تست الکل سنج تنفسی موجب ایجاد حد شرب خمر یا مجازات برای مصرف کننده مشروبات الکلی میشود ؟

ادله اثبات شرب خمر در فقه و قانون مجازات ، 2 مرتبه اقرار و یا وجود 2شاهد آن هم با شرایط خاصی که در مورد شاهد در شرع و قانون بیان شده است می باشد و اصولا تست مامورین انتظامی بوسیله «الکل سنج تنفسی » به تنهایی نمی تواند حد شرب خمر را اثبات نماید البته در قانون مجازات اسلامی سال 92 علم قاضی به عنوان یکی از طرق اثبات جرم از جمله حدود (که شرب خمر هم یکی از آنهاست) ذکر شده اما علم قاضی میبایست برمبنای یقین حاصل شده باشد و با توجه به اینکه نتایج این دستگاه ها یقین آور نمی باشد و اصولا مجازات های حدی را با شک و شبهه نمیتوان اجرا نمود.  بنابراین به صرف مثبت بودن تست الکل با دستگاه الکل سنج نمیتوان فرد را به مجازات شرب خمر محکوم نمود.

 

جهت انجام مشاوره در این زمینه با وکیل پایه یک دادگستری با شماره درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915