صدور گواهی خلاف واقع

صدور گواهی خلاف واقع

صدور گواهی خلاف واقع

یکی از وظایف خطیر و مهم پزشکان این است که همواره راز و سر بیماران خود را حفظ کنند و از افشای ان بپرهیزند و در کنار این وظیفه مهم یکی از وظایف مهم دیگر میتوان این را نام برد که  پزشک بنا بر درخواست بیمار و با توجه به بیماری که دارد  گواهی صادر کند که نشان دهنده بیماری یا ضعف و یا نقصی در بیمار هست که بیمار از ان گواهی می تواند در جا های مختلف استفاده کند به عنوان مثال: در یک اداره یا دانشگاه برای معافیت چند روزه و یا در جاهای دیگر از این دست ، پس میتوان گفت که بیمار با توجه به مواردی که گفته شد حق دارد که همچین گواهی را از پزشک تقاضا کند و پزشک هم باید بر اساس واقعیت این گواهی را صادر و به بیمار خود بدهد. اما در بعضی موارد پیش می اید که بیمار بر خلاف واقعیت یا خود دست به این کار زده و گواهی را بر خلاف واقعیت از جانب پزشکی برا ی خود ساخته یا اینکه از پزشک مربوطه میخواهد که این کار را برای او انجام دهد. که لازم به ذکر است که این موارد که گفته شد یعنی چه خود فرد دست به همچین کاری بزند و چه از پزشک تقاضای این کار را بخواهد، جرم محصوب شده و مجازات خود را به دنبال دارد.

نکته حائز اهمیت این است که قانون گذار علاوه بر جرم انگاری این موضوع که در ادامه مواد مرتبطش خواهد امد این مورد را در باره پزشکان تشدید کرده است و مجازات سنگین تری برای ان در نظر گرفته است.پس ارتکاب ان را توسط پزشکان به طور مستقل و با  مجازات شدید تری در نظر گرفته است.

نکته: گواهی خلاف واقع می تواند برای امور مختلفی مانند استخدام در ادارات و یا غیره و میتواند برای استفاده در محاکم ، یا از کار افتادگی و یا برای معافیت های مختلف صادر و استفاده شود.

نکته: با اینکه این جرم که توسط پزشک صادر می شود بیشتر شبیه به شهادت کذب است اما ذیل مبحث جعل و تزویر اورده شده است.

مواد مرتبط:

 

{ماده 538 قانون مجازات اسلامی}

(جزای نقدی اصلاحی08/11/1399) هر کس شخصاً یا توسط دیگری برای معافیت خود یا شخص دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه گواهی ‌پزشکی به اسم طبیب جعل کند به حبس از شش ماه تا یکسال یا به 000/000/20 تا000 /000/70 ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد .

 

{ماده539 قانون مجازات اسلامی}

(جزای نقدی اصلاحی08/11/1399) هرگاه طبیب تصدیق‌نامه برخلاف واقع درباره شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به مراجع قضائی بدهد به حبس از شش ماه تا دو سال یا به000/000/25  تا 000/000/100 ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد .
و هرگاه تصدیق‌نامه مزبور به واسطه اخذ مال یا وجهی انجام گرفته علاوه بر استرداد و ضبط آن به عنوان جریمه، به مجازات مقرر برای رشوه گیرنده محکوم میگردد .

{ماده540 قانون مجازات اسلامی}

(جزای نقدی اصلاحی 08/11/1399) برای سایر تصدیق‌نامه‌های خلاف واقع که موجب ضرر شخص ثالثی باشد یا آن که خسارتی بر خزانه دولت وارد آورد مرتکب علاوه بر جبران خسارت وارده به شلاق تا (74) ضربه یا به 000/000/8 تا 000/000/50 ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915