رانندگی بدون گواهینامه یا گواهینامه تمدید نشده

رانندگی بدون گواهینامه یا گواهینامه تمدید نشده

رانندگی بدون گواهینامه یا گواهینامه تمدید نشده

بر اساس ماده 723 قانون مجازات اسلامی، هر فردی که بدون داشتن گواهینامه رسمی، وسیله نقلیه موتوری را رانندگی کند یا تصدی کند که برای آن نیاز به گواهینامه مخصوص است، با مجازات حبس محکوم می‌شود. این مفاد به وضوح نشان می‌دهد که رانندگی بدون گواهینامه در این قانون به عنوان یک جرم شناخته شده است.

در این مورد، تعریف قانونی از جرم بیان شده و مجازات مشخصی برای آن تعیین شده است. بنابراین، هر فردی که بدون گواهینامه معتبر رانندگی کند، با مواجهه با این ماده از قانون، ممکن است به حبس محکوم شود. این اقدام به عنوان یک تخلف قانونی در حوزه رانندگی در نظام حقوقی مورد تایید و پیگیری قرار گرفته است.

 

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

مجازات رانندگی بدون گواهینامه در ماده 723 قانون مجازات اسلامی به این شکل است: “هر کس بدون گواهینامه رسمی، اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است بنماید و همچنین هر کس که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد و به رانندگی وسائل مزبور مبادرت ورزد، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو محکوم خواهد شد. در صورت ارتکاب مجدد، به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.” به علاوه، مجازات حبس در این قانون، بر اساس بند 1 ماده 3، وصول برخی از درآمدهای دولت، به جزای نقدی تبدیل می‌شود.

قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:

به موجب ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، “در صورتی که راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی نماید، وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضایی معرفی می‌گردد.” ضمانت اجرای دیگری که این قانون‌گذار در این ماده حکم کرده است، توقف وسیله نقلیه می‌باشد.

 

مجازات رانندگی با گواهینامه تمدید نشده

در مورد تمدید گواهینامه و مجازات های مرتبط با عدم تمدید، باید توجه داشت که عدم تمدید گواهینامه به معنای نداشتن گواهینامه نیست، اما این ممکن است با مشکلات حقوقی مواجه شود. اگر شخص گواهینامه‌ای داشته باشد که اعتبار آن به پایان رسیده و تمدید نشده باشد، او در حقیقت دارای گواهینامه غیرمعتبر است.

در بسیاری از جوامع، رانندگی با گواهینامه منقضی یا تمدید نشده ممکن است تلقی شود همچون رانندگی بدون گواهینامه و ممکن است منجر به مجازات‌های قانونی شود. این مجازات ممکن است شامل جریمه‌های مالی یا حتی حبس باشد، بسته به قوانین و مقررات محلی.

در مواردی که فرد گواهینامه‌اش منقضی شده باشد، بهتر است به سرعت اقدام به تمدید گواهینامه کند تا مشکلات حقوقی و مجازات‌های احتمالی را جلوگیری کند. همچنین، هر فرد باید به قوانین مرتبط با تمدید گواهینامه در ناحیه خود دقت کند تا از رعایت زمانبندی مرتبط با تمدید آگاه باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915