دعوای تخلیه به علت انتقال ملک به دیگری

دعوای تخلیه به علت انتقال ملک به دیگری

دعوای تخلیه به علت انتقال ملک به دیگری

دعوای تخلیه چیست و چه تفاوتی با دعوای تصرف عدوانی دارد؟ دعوای تخلیه چه فایده ای دارد؟ دعوای تخلیه به منظور انتقال چیست و کدام دادگاه صلاحیت رسیدگی به آن را دارد؟ با افزایش تعداد ساکنان، قیمت املاک نیز در طول زمان افزایش یافت. با این نظرات خیلی ها ترجیح می دهند اجاره کنند. پس از انقضای قرارداد و عدم نقل مکان مستاجر از ملک یا عدم طرح دعوی تخلیه به دلایل دیگر، موجر با مراجعه به دادگاه دادخواست تخلیه ملک را تقدیم می کند. امروزه دعوای تخلیه جزء دعاوی حقوقی طبقه بندی شده و مدنی محسوب می شود. علاوه بر این، درخواست تخلیه را می توان از منظر مالی یا غیر مالی مشاهده کرد.
دعوای تخلیه برای انتقال دیگری به عنوان دعوی پولی شناخته می شود و در بیشتر موارد بین مستاجر و موجر حل و فصل می شود. دعوای تخلیه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که مستاجر بر اساس توافق نامه اجازه تصرف ملک را در اختیار می گیرد، اما پس از پایان قرارداد اجاره، از تخلیه همان مستاجر خودداری می کند. ضمناً در صورتی که شروط قرارداد اجاره مستاجر را از انتقال عین مستأجره به دیگری منع کند، موجر می تواند دعوای تخلیه نماید. در ادامه ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که در صورت تخلیه، تصرف عین مستأجره شرط طرح دعوا نخواهد بود. با این حساب، صرف مالکیت برای طرح ادعا کافی است. در ادامه به بررسی تفاوت بین دعوای تخلیه و دعوای تصرف عدوانی می پردازیم.

 

نحوه طرح دعوی تخلیه برای انتقال به دیگری

طبق قانون روابط موجر و مستاجر مستاجر حق ندارد بدون اذن موجر حق مالکیت را به شخص ثالث منتقل کند. بنابراین در صورتی که مستاجر بدون اجازه موجر یا بدون حکم دادگاه نسبت به انتقال منفعت ملک اقدام نماید موجر می تواند با پرداخت 50 درصد  حق کسب، اجاره را فسخ کرده و تقاضای تخلیه ملک کند.با این تفاسیر پس از تشکیل جلسه دادگاه و استماع شهادت اصحاب دعوا. دادگاه صالح موضوع را بررسی خواهد کرد. و اگر ثابت شود که انتقال به طرف مقابل به اخراج مستاجران رای خواهد داد با این تفاسیر سپس دادگاه موجر را به پرداخت ودیعه یا حق تصرف محکوم می کند. و در عین حال از ده روز تا دو ماه به مستاجر اجازه دهید تا اقدامات لازم را برای خالی کردن مستاجر انجام دهد. همچنین لازم به ذکر است که شروع مدت مستأجر از لحظه پرداخت مبلغ ذکر شده توسط موجر شروع می شود.

تفاوت بین دعوا  تخلیه و تصرف عدوانی چیست؟

دعوای ابطال اگر چه شبیه به دعوی کیفری است، اما تفاوت های قابل توجهی دارد. زیرا مراحل تشکیل هر یک از این دو شکایت باید متفاوت باشد. اولاً باید توجه داشت که دعوای تصرف قهری و دعوی انتقال به دیگری فقط برای اموال غیرمنقول قابل طرح است. با این حال، در مورد ادعای اخراج، حفظ یا قانونی یا قراردادی است. این در حالی است که در تصرف قهری، متصرف بدون اجازه قانونی آن را تصرف می کند.

 

نحوه شکایت برای تخلیه ملک تجاری

هنگام طرح دعوی تخلیه برای انتقال به شخص دیگری، مشکلی که وکلا مطرح می کنند مراجعه به دادگاه برای تخلیه است. به عقیده اکثر قضات و حقوقدانان ایرانی، بر اساس ماده 19 قانون «روابط مالکان و مستأجران» پنجاه درصد سرقفلی تجاری متعلق به صاحب آن ملک است. با این حال، این یک مانع بزرگ برای مالک برای ارائه ادعا به دادگاه خواهد بود. زیرا مالک طرف قرارداد نیست و نقشی در این موضوع نخواهد داشت. از طرفی گاهی نمی توان انتقال را مشخص کرد. چون همین رانت بارها داده شده و به افراد زیادی داده شده است. اما تنها حق تخلیه بدون اختلاف، امکان شکایت از شخص ثالث است که پس از صدور حکم قضایی امکان پذیر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915