دادخواست لغو حضانت والدین از فرزندان

دادخواست لغو حضانت والدین از فرزندان

دادخواست لغو حضانت والدین از فرزندان

هنگامی که والدین فرزندان به هر دلیلی به طور دائم یا موقت از یکدیگر جدا شوند، نگهداری  فرزندان بر عهده یکی از آنها خواهد بود. درخواست خاتمه حضانت فرزندان باید زمانی ارائه شود که یکی از زوجین توانایی مراقبت از فرزندان را از دست بدهد. قانونگذار به منظور حفظ سلامت جسمی، روحی و تربیتی کودکان مقرراتی را وضع کرده است تا در صورت جدایی والدین از آسیب های احتمالی به دور باشند. حمایت از کودکان نیز باید طبق قانون و با در نظر گرفتن جنسیت و سن تقویمی صورت گیرد. در همین راستا قانونگذار حضانت مادر را هم برای پسر و هم دختر تا سن 7 سالگی تعریف کرده است. پس از 7 سال حضانت فرزندان تا رسیدن به سن قانونی با پدر است. سن بلوغ در دختران 9 سال و در پسران 15 سال است. بنابراین، پسر و دختر هر دو می توانند پس از رسیدن به سن رشد شرعی ، زندگی با پدر یا مادر خود را انتخاب کنند.

 

حق دادخواست لغو حضانت

قبل از توضیح نحوه ارائه دادخواست پایان دادن به دعوای حضانت در خصوص کودکان ذکر چند نکته ضروری است. در صورتی که حضانت با یکی از والدین باشد، طبق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی، طرف مقابل حق ملاقات با فرزند خود را دارد. پس از رسیدن به سن رشد ، فرزندان نیز می توانند تصمیم بگیرند که با کدام یک از والدین خود زندگی کنند. مسلم است که حضانت فرزندان در درجه اول با پدر یا مادر آنهاست. اما گاهی یکی از والدین می تواند این حضانت را برای همیشه یا مشروط به دیگری واگذار کند. اما صرف نظر از اینکه حضانت دایم به موجب قانون تفویض یا تعیین شده باشد، در صورتی که یکی از والدین یا هر دو صلاحیت نگهداری از فرزندان را نداشته باشند، بستگان فرزندان و حتی مدعی العموم می توانند از دادگاه تقاضای لغو نگهداری با همان حضانت را بکند.

 

چه کسی حق دارد دادخواست  لغو حضانت را ارائه کند؟

قبل از رسیدگی به درخواست لغو حضانت فرزند با افراد مناسب، نفقه فرزند آنها را بررسی می کنیم. حضانت فرزندان در درجه اول با پدر و مادر است که تکلیف نفقه آنها پس از جدایی توسط قانون تعریف شده است. وقتی بچه ها با والدین دیگر هستند؛ اگر حق قانونی و نگهداری ،آنها را از دست بدهند، حضانت خود را از دست خواهند داد. در واقع وظیفه اصلی سرپرستان نگهداری از کودکان، تامین زندگی و آموزش، مراقبت جسمی و سلامتی آنهاست. بنابراین عدم انجام این وظایف موجب از دست رفتن حضانت آنها می شود. افرادی که می توانند درخواست لغو حضانت فرزند را به دلیل این عدم درک داشته باشند:
1) پدر و مادر: اگر طفل با یکی از آنها باشد و طفل صلاحیت خود را از دست بدهد.
2) قیم فرزندان: در صورت داشتن قیم، قیم نیز می تواند تقاضای لغوحضانت و رسیدگی به آن را از دادگاه بخواهد.
3) بستگان و دوستان: این دسته از افراد در صورت احراز عدم صلاحیت یکی از والدین می توانند از دادگاه تقاضای لغو حضانت فرزند کنند.
4) دادستان: دادستان می تواند تقاضای سلب حضانت از کودک را مطرح کند. این در صورتی است که نداشتن صلاحیت والدین در نگهداری برای دادستان یا همان مدعی العموم ثابت شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915