تغییر سرپرست خانواده

تغییر سرپرست خانواده

تغییر سرپرست خانواده

اگر فرد مجرد می‌خواهد سرپرست خانوار خود را تغییر دهد به دلیل شرایط خاصی مانند بد سرپرست بودن، مفقود شدن سرپرست، مصرف مواد مخدر، زندانی بودن، خروج از کشور یا بیماری روحی و روانی، نیاز به ارائه مدارکی ممکن است. می‌تواند مدارک مورد نیاز باشند.

  1. حکم مرجع قضایی: باید از مراجع قضائی مربوطه حکمی دریافت که وضعیت فرد را به عنوان سرپرست جدید خانوار تایید کند.
  2. گواهی پزشکی قانونی: گواهی از یک پزشک قانونی که وضعیت بدنی یا روحی فرد را تأیید کند.
  3. گواهی از بیمارستان های روانی: اگر فرد مبتلا به بیماری روحی و روانی است، گواهی از بیمارستان‌های متخصص در این زمینه لازم است.
  4. گواهی سازمان بهزیستی: اطلاعات و گواهی از سازمان بهزیستی ممکن است برای تایید وضعیت مالی و اجتماعی فرد لازم باشد.
  5. گواهی از زندان مربوطه: اگر سرپرست در زندان است، گواهی از مراجع زندان لازم است.
  6. گواهی لازم از معاونت کنسولگری، امور مجلس و ایرانیان، وزارت امور خارجه: در صورتی که سرپرست خانوار خارج از کشور زندگی می‌کند، نیاز به گواهی از معاونت کنسولگری مربوطه و یا امور مجلس و ایرانیان، وزارت امور خارجه خواهد بود.

 

تغییر سرپرست خانواده به دلیل بد سرپرست بودن خانواده

هر خانواده می‌تواند به دلایل زیر اقدام به تغییر سرپرست خانواده نماید:

  1. مفقود شدن سرپرست بیش از 3 ماه: اگر سرپرست خانواده بیشتر از 3 ماه مفقود شده باشد، خانواده می‌تواند برای تغییر سرپرست اقدام کند.
  2. داشتن بیماری‌های روحی و روانی: اگر سرپرست دارای بیماری‌های روحی و روانی باشد، خانواده می‌تواند درخواست تغییر سرپرست را ثبت کند.
  3. زندانی بودن سرپرست: اگر سرپرست خانواده در زندان باشد، خانواده می‌تواند به تغییر سرپرست خود اقدام کند.
  4. زندگی سرپرست در خارج از ایران: اگر سرپرست خانواده در خارج از ایران زندگی کند، خانواده می‌تواند برای تغییر سرپرست خود درخواست دهد.
  5. اعتیاد سرپرست به مواد مخدر: اگر سرپرست خانواده اعتیاد به مواد مخدر داشته باشد، خانواده می‌تواند به تغییر سرپرست خود اقدام کند.
  6. فوت سرپرست: در صورت فوت سرپرست، تغییر سرپرست خانواده می‌تواند صورت گیرد.

در تمام مواردی که مراجع قضایی حکم به عدم صلاحیت سرپرست خانواده دهند، رای صادره برای تغییر سرپرست خانواده در سامانه ثبت نام یارانه مورد قبول است. این اقدامات به منظور اطمینان از تأمین نیازهای مالی و اجتماعی خانواده انجام می‌شود.

 

مراحل تغییر سرپرست خانواده به دلیل بد سرپرست بودن

برای تغییر سرپرست خانوار به دلیل بد سرپرست بودن، مراحل زیر را می‌توانید طی کنید:

  1. مراجعه به فرمانداری شهرستان: در ابتدا با همراه داشتن مدارک لازم برای شرایط مورد نیاز (مانند حکم قضایی، گواهی پزشکی، گواهی از بیمارستان روانی و سایر مدارک) به فرمانداری شهرستان خود مراجعه کنید. این مدارک برای ثابت کردن بد سرپرستی فرد فعلی و نیاز به تغییر سرپرست خانوار است.
  2. دریافت نامه معرفی از فرمانداری: پس از بررسی مدارک، فرمانداری نامه معرفی به پلیس +10 صادر می‌کند که برای تغییر سرپرست خانوار مورد نیاز است. این نامه معرفی حاوی اطلاعات لازم برای ادامه مراحل است.
  3. مراجعه به دفاتر پلیس +10: با همراه داشتن نامه فرمانداری، اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی اعضای خانواده و هویت سرپرست جدید، به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید و درخواست تغییر سرپرست خانوار خود را ثبت کنید.
  4. مراجعه به بانک: پس از ثبت درخواست در دفاتر پلیس +10، به یکی از شعب بانک مراجعه کنید تا حساب شما در سامانه ثبت نام یارانه‌ها به نام سرپرست جدید ثبت شود.
  5. اولویت جانشین سرپرست: در نظر داشته باشید که در تمام موارد فوق، اولویت اصلی برای جانشین سرپرست، مادر خانواده است. بعد از مادر، فرزند بزرگتر در صورت رسیدن به سن قانونی به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود. این مسائل ممکن است بسته به قوانین و مقررات محلی تغییر کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915