الزام به تنظیم سند اتومبیل

الزام به تنظیم سند اتومبیل

الزام به تنظیم سند اتومبیل

خودرو از آن دسته دارایی های منقول است که به دلیل اهمیت اثبات مالکیت باید دارای سند باشد تا از نظر قانونی به عنوان اموال منقول مانند خانه تلقی شود. خریدار خودرو تقاضای صدور سند خودرو را به دادگاه ارسال می کند تا فروشنده خودرو متعهد به تحویل سند و صدور رسمی سند شود. در ادامه این مقاله به این مهم و جنبه های حقوقی آن می پردازیم.

الزام به تنظیم اسناد خودرو

همانطور که قبلا ذکر شد، استقرار مالک زمین خریداری شده منوط به تنظیم اسناد قانونی است. خودرو یا موتورسیکلت یکی از وسایل متحرکی است که نیاز به ثبت نام خودرو یا موتور سیکلت دارد. خرید و فروش خودرو یکی از بزرگترین معاملاتی است که می توان هر روز انجام داد، بنابراین ایجاد حساب شخصی از اسناد خودرو مهم و ضروری است. خرید یک خودرو به صورت قولنامه باعث می شود که کلاهبرداری و فریب خریدار افزایش یابد. اسناد رسمی خودرو باید در اسرع وقت پس از تنظیم پروتکل یا گواهی در اداره ثبت انجام شود.
در حالت اول عدم حضور در اداره ثبت در تاریخ تعیین شده توسط فروشنده و در حالت دوم عدم اطلاع فروشنده. تصحیح سند خودرو در درخواست های مشتری منجر به ارائه ادعای مستلزم اصلاح سند می شود.خودرو توسط مشتری ارائه می شود. طرح شکایت از الزام به تنظیم سند زمان بر است و قانونگذار در نظر دارد به منظور جلوگیری از اتلاف وقت شاکی و تحمیل هزینه های مربوط، اظهارنامه ای را برای شاکی ارسال کند. در ادامه مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

ارائه اظهارنامه و درخواست سند خودرو

معمولا افراد قبل از ارائه هر نوع دادخواستی از جمله دادخواست ایجاد سند وسیله نقلیه و ارسال آن به دادگاه، سعی می کنند از ارزان ترین و سریع ترین راه برای رسیدن به خواسته خود استفاده کنند. به نظر می رسد ارسال اظهارنامه به فروشنده در این نوع دعوی بهترین راه حل برای مدعیان باشد. زیرا در صورت طرح دعوی در دادگاه چون جزو دعاوی مالی محسوب می شود باید هزینه های حقوقی پرداخت شود.
اما ارسال اظهارنامه برای پرداخت هزینه های قانونی لازم نیست. افرادی که اظهارنامه برای آنها ارسال می شود، معمولاً برای جلوگیری از مراجعه به دادگاه یا جلوگیری از بروز مشکل، بلافاصله نسبت به تهیه سند اقدام می کنند. اما در صورتی که شخص نسبت به اظهارنامه ارسالی بی تفاوت باشد خریدار می تواند در دادگاه شکایت کند و ارسال اظهارنامه از جمله مدارکی است که در دادگاه قابل رسیدگی است که خریدار می تواند با استفاده از آن دادگاه را به نادیده گرفتن آن ترغیب کند.

 

نحوه تنظیم دادخواست لزوم تنظیم اسناد خودرو

همانطور که در متن بالا ذکر شد؛ زمانی که فروشنده خودرو نسبت به تنظیم سند اقدامی نکند، خریدار می تواند با مراجعه به دادگاه، تنظیم سند خودرو را الزامی کند. تحویل درخواست مربوطه باید در دفتر دادگاه ثبت و هزینه دادرسی پرداخت شود. معمولاً متن درخواست از قبل تهیه می شود و فرم مناسب در اختیار فرد قرار می گیرد تا مدارک و شواهد لازم را به متن درخواست الصاق کند. همچنین در صورتی که خریدار اطلاعاتی را قبل از تهیه و آماده سازی درخواست ارسال کرده باشد، پیوست اطلاعات به عنوان سند حائز اهمیت است. لازم به ذکر است متقاضی باید از عدم توجه و عدم حضور پاسخگو جهت تنظیم سند خودرو اطمینان حاصل نموده و سپس نسبت به ارسال درخواست اقدام نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915