ازدواج بدون اجازه پدر

ازدواج بدون اجازه پدر

ازدواج بدون اجازه پدر

ازدواج بدون اجازه پدر در شرایط خاصی ممکن است. بر اساس مواد 1043 و 1044 اصلاحی 1370 قانون مدنی ایران، می‌توان به شرایط زیر اشاره کرد:

  1. اگر دختر به سن بلوغ رسیده باشد و پدر یا جد پدر او اجازه ازدواج را به دلایل غیر موجهی از دست داده باشند، در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهری که بین آن‌ها قرار داده شده است، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص، به دفتر ازدواج مراجعه و اقدام به ثبت ازدواج کند.
  2. در صورتی که پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشند و استیذان از آن‌ها نیز عادتاً غیرممکن باشد و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد، دختر می‌تواند بدون اجازه آن‌ها اقدام به ازدواج نماید. در این صورت، ثبت این ازدواج در دفترخانه منوط به احراز موارد فوق و اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص می‌باشد.

بنابراین، در شرایطی که پدر یا جد پدر اجازه ازدواج را نمی‌دهند یا امکان اخذ اجازه از آن‌ها وجود ندارد، دختر می‌تواند با رعایت مقررات مربوطه و اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص، ازدواج کند. این موارد به تنهایی مشخص می‌کنند که آیا اجازه پدر برای ازدواج ضروری و لازم است یا نه.

 

بر اساس مواد 1043 و 1044 اصلاحی 1370 قانون مدنی ایران، ازدواج دختر بدون اذن پدر در شرایط زیر امکان پذیر است:

  1. اگر دختر باکره نباشد، معنی اجازه پدر برای ازدواج از بین می‌رود و دختر می‌تواند بدون اذن پدر ازدواج کند.
  2. اگر پدر و جد پدری در محل حاضر نباشند و استیذان از آن‌ها نیز عادتاً غیرممکن باشد و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد، دختر می‌تواند بدون اجازه آن‌ها ازدواج کند. در این مورد، اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص الزامی است.
  3. اگر پدر یا جد پدری حاضر هستند، اما دلیل موجهی برای عدم ارائه اجازه به دختر برای ازدواج ندارند، دختر می‌تواند به دادگاه مدنی خاص مراجعه کند و درخواست ازدواج خود را بر اساس شرایط موردنیاز ارائه کرده و اجازه دادگاه را دریافت کند.

بنابراین، ازدواج دختر بدون اذن پدر در شرایط معینی ممکن است، اما تحت شرایط خاص و با رعایت مقررات قانونی انجام می‌شود.

 

شرایط ازدواج بدون اجازه پدر

برای ازدواج بدون اجازه پدر یا جد پدری، باید حداقل یکی از شرایط زیر برقرار باشد:

  1. دختر باکره نباشد.
  2. پدر و جد پدری دختر باکره، هر دو فوت کرده باشند.
  3. پدر یا جد پدری دختر باکره، در زمان ازدواج، حاضر نباشند و کسب اجازه از آن‌ها نیز ممکن نباشد.
  4. پدر یا جد پدری دختر باکره، بدون داشتن عذری موجه، از دادن اذن به دختر، برای ازدواج دائم یا صیغه (عقد موقت) با خواستگارش، خودداری کنند.

مهم است توجه داشته باشید که ازدواج دختر بدون اذن پدر در این شرایط و تحت قوانین ایران ممکن است ولی همچنان باید به رعایت مقررات قانونی و اخذ مجوزهای لازم از دادگاه مدنی توجه شود.

از طرف دیگر، همچنان ملاک برای نیاز به اذن پدر یا جد پدری برای ازدواج دائم یا موقت دختر، وضعیت بکارگیری و باکرگی دختر است، و اگر دختر در تاریخ ازدواج همچنان باکره باشد، نیاز به اجازه پدر یا جد پدری دارد.

 

مراحل و نحوه ازدواج بدون اجازه پدر

در اینجا مراحل ازدواج بدون اجازه پدر به طور خلاصه بیان شده‌اند:

  1. تشکیل حساب کاربری در سامانه ثنا: دختر باید ابتدا حساب کاربری خود را در سامانه ثنا تشکیل دهد و هویت خود را احراز کند. این کار می‌تواند با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا از طریق وب‌سایت مخصوص (sana.adliran.ir) انجام شود.
  2. تنظیم دادخواست اجازه ازدواج: دختر باید دادخواست اجازه ازدواج خود را با کمک وکیل یا مشاور حقوقی یا با استفاده از نمونه دادخواست‌های موجود در اینترنت تهیه و آن را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل دهد تا آن را ثبت کرده و به دادگاه مختصری برای بررسی ارسال کنند.
  3. شرکت در جلسه رسیدگی به پرونده: بعد از دریافت پیامک ابلاغیه از سامانه ثنا، دختر باید در جلسه رسیدگی به پرونده درخواست اجازه ازدواج شرکت کرده و خواستگار خود و میزان مهر تعیین شده را به دادگاه اعلام کند. در این جلسه، باید اثبات کند که خواستگار از نظر مالی، اجتماعی و اخلاقی کفایت می‌کند و پدر یا جد پدری بدون داشتن عذر موجه از دادن اذن ازدواج، مضایقه می‌کنند.
  4. صدور حکم اجازه ازدواج: در صورتی که پدر یا جد پدری بدون داشتن دلیل موجه، حاضر نشوند یا در صورت حضور، نتوانند اثبات کنند که با دلیلی موجه، از دادن اذن ازدواج به دختر باکره، خودداری می‌کنند، دادگاه حکم اجازه ازدواج را صادر می‌کند.
  5. ازدواج در دفترخانه: دختر می‌تواند با در دست داشتن حکم دادگاه، همراه با خواستگار خود به دفترخانه مراجعه کرده و اقدام به ازدواج کند.

این مراحل به تنهایی نشان‌دهنده نحوه ازدواج بدون اجازه پدر در ایران هستند و باید توجه شود که تمامی مراحل باید با رعایت قوانین و مقررات مربوطه انجام شود. همچنین، همواره مشاوره حقوقی در این موارد پیشنهاد می‌شود تا از اجرای صحیح و مطابق با قوانین اقدام شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915