وکیل مهریه در چناران

وکیل پایه یک در مشهد

وکیل مهریه در چناران

قانون جدید مهریه چیست؟

قانون جدید مهریه به این صورت است که دیگر برای مطالبه مهریه دادگاه ها پاسخگو نیستند و خانم ها باید از طریق اداره اجرای ثبت که زیر مجموعه اداره ثبت اسناد است مطالبه مهریه و وصول مهریه را پیگیری کنند.

بر خلاف گذشته که از طریق دادگاه وصول مهریه پیگیری می شد و باید سه و نیم درصد مبلغ به عنوان هزینه دادرسی پرداخت می شد، حالا این امور از طریق اداره اجرای ثبت پیگیری می شود و نیازی به پرداخت سه و نیم درصد از مبلغ مهریه به عنوان هزینه دادرسی نیست. پیگیری مهریه از طریق اداره اجرای ثبت را فقط خود شخص و وکیلش می توانند پیگیری کنند.

 

مدارک مورد نیاز برای اقدام به وصول مهریه چیست؟

مدارک لازم برای مطالبه و وصول مهریه شامل کارت ملی، شناسنامه، سند ازدواج و نامه دفترخانه ثبت ازدواج است. برای نامه دفترخانه با همراه داشتن سایر مدارک خانم و یا وکیلشان باید به دفترخانه ای که عقد در آنجا ثبت شده است مراجعه کنند و نامه اداره اجرای ثبت را دریافت نمایند

اعسار در پرداخت مهریه به چه صورت است؟

در بعضی مواقع که مهریه به صورت اقساطی پرداخت می شود و یا از حقوق آقا به صورت ماهیانه کسر می شود، آقا می تواند به دادگاه تعیین کننده میزان و نوع پرداخت مهریه دادخواست اعسار در پرداخت مهریه تقدیم بکند. منظور از اعسار در پرداخت مهریه این است که با توجه به افزایش قیمت سکه، یا افزایش هزینه های زندگی، آقا توان پرداخت رقم مشخص شده توسط دادگاه را ندارد و درخواست کاهش میزان اقساط یا افزایش ماه های پرداخت سکه را می کند.

در این صورت آقا باید دادخواست اعسار در پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند و دفاعیات خود را به صورت شفاف در دادخواست قید کند. دادگاه بعد از بررسی های لازم دادخواست اعسار در پرداخت مهریه آقا را قبول و یا رد می کند.

 

آیا سهم الارثی که آقا از انحصار وراثت والدین دریافت می کند، بابت مهریه قابل توقیف است؟

سهم الارثی که آقا بابت ورثه بودنش نسبت به متوفی دریافت می کند بابت بدهی مهریه قابل توقیف است. انحصار وراثت شخص متوفی انجام شده است و هنوز انتقال سهم بین وراث اتفاق نیفتاده است که خانم می تواند تقاضای توقیف بکند و به محض انتقال سهم آقا به او، سهم توقیف شده و بایت بدهی مهریه به خانم پرداخت می شود.

در بعضی مواقع هم ورثه به دلایل متنوع انحصار وراثت را انجام نمی دهند تا دست خانم از وصول مهریه کوتاه بماند. در این صورت با داشتن وکیل متخصص مهریه، خانم می تواند به عنوان بدهکار یکی از وراث، به صورت قانونی درخواست انحصار وراثت بکند و بدون نیاز به اجازه سایر وراث بعد از انجام انحصار وراثت سهم آقا را به عنوان مهریه توقیف کند.

 

توقیف حقوق آقا بابت مهریه به چه صورت است؟

در صورتی که آقا از پرداخت مهریه به خانم سر باز بزند و کارمند باشد خانم می تواند نسبت به توقیف حقوق همسرش اقدام کند. منظور از کارمند این است که آقا در بخش خصوصی یا دولتی مشغول به کار باشد و دارای مزایا و حقوق مشخص شده باشد. برای این کار خانم ابتدا به دفترخانه ثبت ازدواجی که عقدشان در آنجا جاری شده است مراجعه کند و با گرفتن نامه به اداره اجرای ثبت مراجعه کند.

سپس با معرفی محل کار آقا به اداره اجرای ثبت، درخواست توقیف بخشی از حقوق آقا را بکند. در این مرحله اداره اجرای ثبت به محل کار آقا نامه رسمی ارسال کرده و اعلام می کند که بخشی از حقوق آقا باید به عنوان بدهی عدم پرداخت مهریه به خانم پرداخت شود.

اگر آقا مهریه را پرداخت کرد جلب می‌شود؟

روال کار در گذشته چنین بود که آقا به خاطر عدم پرداخت مهریه جلب می شد، اما در سالیان اخیر اگر آقا دارایی نداشته باشد که خانم به عنوان مهریه توقیفش کند، مهریه تقسیط می شود و آقا باید به صورت اقساطی مهریه خانم را که در اکثر مواقع سکه است، پرداخت کند.

پصدور حکم جلب برای مهریه در صورتی اتفاق می افتد که آقا اقساط مهریه اش را پرداخت نکند. در صورتی که آقا دو تا سه قسط از مهریه را به خانم پرداخت نکند، خانم می تواند با مراجعه به مراجع ذیصلاح، حکم جلب آقا را دریافت کند و آقا هم فقط در صورت تسویه اقساط تا آن تاریخ امکان بی اثر کردن حکم جلب را دارد.

 

جهت مشاوره با وکیل با شماره تماس درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

4004 602 0915