وکیل جرم جعل در مشهد

صدور گواهی خلاف واقع

وکیل جرم جعل در مشهد

 

از گذشته تا کنون و درست از زمانیکه انسان با مسئله منافع خویش در حوزه های مختلف آشنا شد. شاید بتوان ادعا نمود که جرم جعل نیز محقق گشت. در دوران های گذشته، جرم جعل غالبا در رابطه با مسکوکات و یا احکام پادشاهان رخ میداد. و به جهت اثر سوء این جرم بر جامعه، همواره این عمل جرم انگاری شده و مجازات های سنگینی برای آن وضع شده است. در حال حاضر و در جوامع کنونی نیز، جرم جعل همواره مورد نظر بوده و جامعه و حکومت، دیدگاه سخت گیرانه ای نسبت بدان دارند و از آنجایی که این جرم هر روزه به شکل های پیچیده تر در جامعه بروز پیدا میکند، سعی داریم تا در این نوشتار، ضمن فراهم نمودن زمینه آشنایی کامل شما با جرم مذکور، شما را با حقوق خویش در صورت مواجه با این جرم آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

 

تعریف جعل

جرم جعل و تزویر و استفاده از سند مجعول ذیل فصل پنجم قانون مجازات اسلامی در مواد 523 تا 542 قانون پیش بینی شده است و به موجب ماده 523 مصادیق جعل و تزویر شامل ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن ‌یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر این‌ها به قصد تقلب می باشد.

به موجب مصادیقی که در قانون مجازات اسلامی آمده است جعل به معنای ساختن و یا دست بردن در سند، نوشته یا مهر است به طوری که شخص جاعل قصد نشان دادن آن را به جای اصل دارد و این اعمال را با قصد تقلب و تزویر انجام می دهد تا آنچه که ساخته و یا در آن دست برده است آثار اصل را داشته باشد و فرقی نمی کند که از آنچه که جعل کرده استفاده نماید یا استفاده نکند و صرف جعل با قصد تقلب، جرم و دارای مجازات می باشد گرچه استفاده از سند مجعول نیز تحت ماده جداگانه ای جرم انگاری شده است.

اقسام جعل

به طور کلی باید دقت نمود که جرم جعل به لحاظ موضوع و ماهیت، دارای اقسام متعددی میباشد که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.

الف- جعل کلی

مانی که شخصی کل یک سند، نوشته یا مهر را بسازد این عمل جعل کلی خواهد بود مانند جعل شناسنامه، جعل مدرک تحصیلی، جعل مدارک، جعل اسناد یا جعل نوشته های عادی به صورت کلی، جعل وصیت نامه.

ب- جعل جزئی

جعل جزئی زمانی اتفاق میافتد که شخص بخشی از یک سند یا نوشته را جعل نماید مانند جعل امضا در چک، جعل مبلغ در قرارداد و یا جعل اثرانگشت در وصیت نامه. بنابراین در این نوع جعل، فقط بخشی از سند مورد جعل قرار میگیرد.

ج- جعل مادی

تمام آنچه که در ماده 523 قانون مجازات اسلامی به عنوان مصادیق جعل بیان گردیده تحت عنوان جعل مادی است. یعنی اگر کسی نوشته، سند یا مهر دیگری را بسازد و یا در آنها اعمالی از قبیل خراشیدن، تراشیدن، قلم بردن، الحاق، محو، اثبات، سیاه کردن، تغییر تاریخ سند، الصاق، به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن انجام دهد مرتکب جعل مادی شده است. به عبارت دیگر ، جعل مادی آن است که در ظاهر و صورت نوشته یا سند و غیره خدشه ای وارد می شود.

از جمله مصادیق جعل مادی ، عبارت اند از:

  • جعل احکام یا امضا یا مهر یا فرمان یا دستخط مقامات دولتی.
  • جعل مهر، تمبر، منگنه یا علامت یکی از شرکت ها یا موسسات یا ادارات دولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی یا نهادهای عمومی غیردولتی و یا شرکت ها و تجارتخانه های دولتی.
  • جعل احکام دادگاه ها یا اسناد یا حواله های صادره از خزانه دولتی و منگنه یا علامتی که برای تعیین عیار طلا یا نقره به کار می رود.
  • جعل اسکناس رایج داخلی یا خارجی یا اسناد بانکی یا اسناد و اوراق بهادار و حواله های صادره از اسناد خزانه.
  • جعل مدارک تحصیلی.
  • جعل در اسناد و نوشته های غیررسمی.
  • جعل در اسناد و نوشته های رسمی.
  • عکس برداری از اوراق و مدارک.
  • جعل گواهی پزشکی.
  • صدور گواهی نامه خلاف واقع.
  •  شرکت در آزمون به جای دیگری یا شرکت دادن دیگری به جای خود در آزمون.

 

د- جعل معنوی

نام دیگر این نوع جعل، جعل مفادی میباشد. به موجب ماده 534 قانون مجازات اسلامی جعل معنوی یا مفادی فقط توسط کارکنان ادارات دولتی و مراجع قضایی واقع می شود یعنی افراد عادی نمی توانند مرتکب جرم جعل مفادی شوند. جعل مفادی زمانی واقع می شود که شخص کارمند موضوع یا مضمون نوشته یا سند را تغییر دهد و یا گفته ها و نوشته های افراد را تحریف کند و یا امر باطلی را صحیح و یا امر صحیحی را باطل جلوه دهد و همینطور زمانی که امری که به آن اقرار نشده است را اقرار شده جلوه دهد مرتکب جرم جعل مفادی شده است. جعل مفادی به صورت مادی و با دست بردن در اسناد و یا ساختن آنها محقق نخواهد شد.

مصادیق جعل معنوی عبارت اند از:

 1-تغییر موضوع یا مضمون

2-تحریف گفته و نوشته یکی از مقامات رسمی

3-تحریف تقریرات یکی از طرفین

4-امر باطلی را صحیح یا صحیحی را باطل جلوه دادن

5-چیزی را که به آن اقرار نشده است، اقرار جلوه دادن

 

بدین ترتیب هرگاه سر دفتری عقد اجاره را به شکل عقد بیع منعکس کند یا معامله غیرقطعی را قطعی جلوه دهد یا بر خلاف گفته طرفین، در سند بنویسد که ثمن معامله پرداخت شده است یا نام متعاملین را به شکل غیر از آنچه آنها اظهار می دارند وارد کند یا در رونوشت سند مصدق شناسنامه، مطالبی خلاف مندرجات شناسنامه بیاورد یا منشی دادگاه اظهارات قاضی را به میل خود تحریف کند، مرتکب جعل معنوی یا مفادی شده اند.

 

میتوانید جهت مشاوره با وکیل پایه یک با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید.

4004 602 0915