وکیل نفقه در مشهد

صدور گواهی خلاف واقع

وکیل نفقه در مشهد

نفقه چیست ؟

نفقه به هزینه های تمام زندگی عادی زن می گویند ، مانند لباس ، غذا و لوازم زندگی که بر وظیفه مرد است . نفقه را بر اساس وضعیت مالی مرد تعیین میکنند و نفقه زن تعلق میگیرد و بر عهده مرد است .

چگونگی مطالبه نفقه

اگر مردی نفقه زن خود را به او پرداخت نکند ، زن میتواند شخصا یا با استفاده از وکیل نفقه دادخواستی برای مطالبه نفقه را دادگاه ببرد و دادگاه مبلغ نفقه را با استفاده از کارشناس تعیین میکند و مرد مکلف به پرداخت نفقه است . میزان نفقه مبلغ ثابت و مشخصی نیست و برای هر فردی متفاوت است . حال اگر مرد ترک انفاق کند و از دادن نتقه بپرهیزد زن میتواند با گرفتن حکم جل مرد اموال مرد را توقیف کند .

مزایا استفاده از وکیل نفقه

استفاده از وکیل نفقه در پرونده های نفقه بسیار مفید و موثر است . چرا که با استفاده از وکیل نفقه سرعت در روند پرونده شما بالا می روند و با استفاده از وکیل نفقه دیگر نیازی به حضور شما در دادگاه نیست و وکیل شما جای شما انجا حضور خواهد داشت . از دیگز مزایا وکیل نفقه این است که با استفاده از دانش و تجربه ایشان میتوان به راحتی در پرونده برنده باشید .

نفقه فرزند

به طور کلی بین نفقه های  دختر و پسر تفاوت هایی وجود دارد . فرزند دختر در صورت نداشتن اشتغال و نداشتن استقلال مالی تا زمانی که ازدواج نکرده باشد نفقه اش بر عهده پدر است و فرزند پسر تا سن 18 سالگی و پایان خدمت در صورتی که توانایی کار را نداشته باشد بر عهده پدر است .

نکاتی که باید راجب نفقه بدانیم

1-در عقد دائم نفقه بر عهده ی مرد است و در عقد موقت در صورت شرط ضمن عقد نفقه به زن تعلق می گیرد .

2-اگر وضعیت اقتصادی مرد بد باشد نفقه زن بر فرزند الویت دارد .

3-اگر بدون هیچ دلیلی زن از انجام وظایف زناشویی خود امتناع کند نفقه به او تعلق نمیگیرد .

4-اگر 6 ماه بعد از تعیین نفقه توسط دادگاه مرد نفقه را به زن نپردازد حق طلاق به زن داده خواهد شد .

راهکار مطالبه نفقه از شوهر

مواردی که باید برای دریافت نفقه و برای پرکردن دادخواست از ان اطلاع داشته باشید شامل موارد زیر است :

_زن به عنوان همسر تمام وظایف خود را انجام داده باشد .

_تمکین کامل از طرف زن .

_در طول ازدواج نفقه ای دریافت نکرده باشید .

اثبات این موارد شاید به نظرسخت بیاید اما با استفاده از وکیل نفقه کار برای شما بسیاراسان میشود و ایشان با مدارک قانونی شرایط تعیین شده شما را برای کارشناسان به اثبات میرساند .

نفقه در عقد موقت

در عقد موقت اگر شرط شده باشد که نفقه درطول این زمان به زن داده بشود نفقه به زن تعلق میگیرد . در غیر این صورت اگر ذکر و شرط نشده باشد نفقه به زن تعلق نمیگیرد .

نفقه در دوران طلاق

اگر طلاق از نوع رجعی باشد در زمان عده که سه طهر می باشد نفقه به زن تغلق میگیرد مگر اینکه زن نشوز باشد .

اما در فسخ نکاح و طلاق بائن مانند طلاق قبل از نزدیکی یا طلاق در زمان یائسگی و طلاق خلع و مبارات که برای شوهر حق رجوعی وجود ندارد بنابراین زوج نیز وظیفه پرداخت نفقه در زمان عده را ندارد و فقط در صورتی نفقه تعلق میگیرد که زن باردار باشد و تازمانی که که زن باردار است نفقه به زن تعلق میگیرد .

نفقه در زمان وفات زوج

اگر زوج فوت بشوند در تاریخ چهارماه و ده روز که دوران عده است نفقه  به او تعلق میگیرد که اقاربی موظف به پرداخت نفقه می باشد .

 

ملاک های محاسبه میزان نفقه زوجه

نفقه عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت یا احتیاج او به واسطه مرض یا نقصان اعضاء از تعریف بالا که درخصوص نفقه ارائه شد استنباط می شود که قانونگذار قانون مدنی برای تعیین نفقه بیش ازهرچیزی شرایط و منزلت زوجه را در نظر گرفته و با ذکر داشتن خادم در صورت عادت این معنی به ذهن متبادر می شود که گویی برای تعیین میزان نفقهقانونگذار سخت گیری زیادی به خرج داده و هیچ گونه مشقتی از باب کوتاهی مرد در پرداخت نفقه زن را نادیده نمی گیرد و با حصری نکردن مصادیق نفقه برای رسیدن به این هدف خود تمایل بیشتری نشان می دهد. بنابراین اگر زوجه بیمار شود، هزینه های درمان وی به عهده زوج خواهد بود.

لازم به ذکر است برای تعیین میزان نفقه زن باید وضعیت و شرایط زندگی او قبل از ازدواج و زمانی که در خانواده پدری اش زندگی می کرده در نظر گرفته شود. برای مثال اگر زوجه دارای تحصیلات بالایی باشد و از خانواده متمکنی باشد، زوج نه تنها نمیتواند به بهانه تمکن زوجه، در پرداخت نفقه کوتاهی کند بلکه با توجه به شرایط خانوادگی زوجه، مسوولیت زوج در پرداخت نفقه زوجه اش که متناسب باشرایط او باشد لازم و ضروری است.

باتوجه به مطالب گفته شده در بالا اگر دو طرف در تعیین میزان نفقه به نتیجه ای نرسیدند، موضوع به کارشناس ارجاع خواهد شد و کارشناس امر با توجه به وضعیت و شان و منزلت اجتماعی و خانوادگی زوجه و در نهایت نظر به وضعیت مالی زوج، میزان نفقه را تعیین خواهد کرد.

ذکر این نکته ضروری است که شاغل بودن زوجه، مانع از پرداخت نفقه به وی نخواهد شد.

 

گواهی ناشزگی زوجه و عدم پرداخت نفقه

طبق قانون مدنی : در صورتی که نفقه به زوجه تعلق بگیرد و زوجه از انجام وظایف امتناع ننماید . و زن تمکین عام و خاص ننماید و مرد با دادخواست عدم نمکین به دادگاه برود و زن را محکوم تمکین نماید اما زن همچنان تمکین ننماید بعد از قطعی شدن حکم گواهی نشوز زن صادر میگردد و دیگر نفقه به او تعلق نمیگیرد .

لازم به دکر است که گاهی عدم تمکین زن موجه است مانند بیماری های جنسی یا مورد ضرب و شتم قرار گرفتن از مرد در این صورت جهت اثبات ادعای خود باید گزارش کلانتری و شکواییه و استشهادیه ارائه نماید تا برای رئیس دادگاه مانع مشروع احراز گردد

نفقه معوقه چیست؟

همانطور که از اسم این نفقه معلوم است نفقه ای است که به تعویق افتاده و داده نشده است . در واقع در توضیحی کوتاه تر میتوان گفت نفقه معوقه نفقه ای است که در گذشته باید به شخصی مانند زن یا فرزند داده میشده اما پرداخت نشده و نفقه هنوز باقی مانده است .

 

اگر مرد نفقه زن را پرداخت نکند، تکلیف چیست؟

در صورتی که زن با شوهرش زندگی مشترک داشته باشد و شوهر هم توانایی پرداخت نفقه را داشته باشد شوهر مکلف است نفقه زن خویش را پرداخت کند.

ترک این انفاق از نظر قانونی جرم تلقی می‌گردد و در صورت ترک انفاق و شکایت زن، شوهر به 6 ماه تا 2 سال زندان محکوم می‌شود.(البته میزان مجازات طبق قانون کاهش مجازات حبس کاهش یافته )

ضمناً هر زمان که زن اعلام رضایت کند مجازات شوهر موقوف می‌شود.

 

سوال

آيا در عدّه طلاق مرد بايد به زن نفقه بدهد؟

پاسخ:

فقط در طلاق رجعی در اجرای تبصره 4 از ماده واحده قانون اصلاح مقررات که زن تکليف به اسکان در محل زندگی شوهر را دارد نفقه به او در دوران عدّه تعلق می گيرد و اگر بعد ازصدور حکم طلاق حاضر به حضور در محل زندگی زوج نباشد نفقه ای به وی تعلق نمی گيرد و در طلاق از نوع بائن که زن تکليف به حضور در منزل زوج نداشته نفقه ای در دوران عدّه به زن تعلق نمی گيرد.

سؤال

 زوج محکوم به پرداخت نفقه ماهيانه در حق فرزند است با وجود صدور اجرائيه تا کنون زوجه نتوانسته اين مبلغ را از وی دريافت کند آيا می توان زوج را ملزم به پرداخت درست وبه موقع نفقه کرد؟ در صورت استنکاف زوج از اجرای حکم آيا ميشود از حقوقش کسر گردد؟

پاسخ :

مطابق ماده 624 قانون مجازات اسلامی برای ترک انفاق کيفرحبس از سه ماه و يک روز تا پنج ماه تعيين گرديده است و در غالب موارد موثر بوده است. زوجه می تواند با مراجعه به دادسرای محل سکونت او از زوج شکايت کند و در صورت عدم پرداخت نفقه در موعد مقرر از محل حقوق وی اقدام نمايد وچنانچه محکوم عليه از پرداخت نفقه فرزند خود امتناع نمايد پس از تقاضای اجرا از ناحيه محکوم له، چنانچه محکوم عليه از پرداخت نفقه امتناع و مالی از وی بدست نيايد محکوم له می تواند در اجرای ماده 2 قانون نحوه محکوميتهای مالی تقاضای حبس وی را بنمايد و يا در اجرای ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی تقاضای کسر از حقوق وی را بنمايد. ضمناً طرح شکايت ترک انفاق مستلزم توان مالی منفق نمی باشد و می بايست نفقه فرزندان را بپردازد.

سؤال

راجع به ماده 1085 قانون مدنی اين که تمکين در چه زمانی محرز خواهد شد؟ اگر پرداخت مهريه را قسطی کرده باشند به محض دريافت اولين قسط بايد تمکين صورت گيرد يا اين که تا دريافت کل مهريه زوجه می تواند تمکين نکند؟

پاسخ :

تقسيط مهريه توسط دادگاه مانع از استفاده زوجه از حق حبس نمی باشد بنابراين با توجه به ماده 1085 قانون مدنی تا پرداخت کليه مهريه زوجه می تواند از تمکين امتناع و نفقه را مطالبه نمايد.

سؤال

در نکاح موقت آيا زوج مكلف به پرداخت نفقه به زوجه است يا خير؟

پاسخ :

قانونگذار تنها در عقد دائم زوج را ملزم به انفاق می داند لکن چنانچه در عقد موقت شرط نفقه موجود باشد يا عقد موقت بر مبنای نفقه منعقد شده باشد زوج مکلف به انفاق زوجه موقت می باشد.

سؤال

اگر زن به دانشگاه آزاد رفته باشد، مخارج دانشگاه جزء نفقه محسوب می شود؟ اگر زوج قبل از ترک کردن زوجه را به درس خواندن وادار کرده باشد مخارج دانشگاه و خوابگاه بر عهده کيست؟

پاسخ :

چنانچه هنگام عقد ازدواج زوجه دانشجوی دانشگاه آزاد بوده و ادامه تحصيل، مورد نظر زوجه و قبول زوج باشد و يا با موافقت زوج، زوجه ادامه تحصيل دهد و اگرچه وفق ماده 1107 قانون مدنی هزينه تحصيل به عنوان نفقه محسوب نمی گردد ولی بلحاظ قبول زوج متعهد به پرداخت می شود. در ماده 1107 قانون مدنی نفقه عبارت است از مسکن، البسه، غذا و اثاث البيت که به طور متعارف با وضعيت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم يا احتياج او به واسطه مرض يا نقصان اعضاء از زمان عقد تا فوت يا پس ازگذشت عده طلاق به زوجه در صورتی که ناشزه نباشد تعلق میگيرد و ميزان آن به وضعيت زوجه متفاوت است مخارج دانشگاه جزء نفقه نيست.

سؤال

 چگونه می توان ثابت کرد که به زوجه نفقه پرداخت شده، در صورتی که هيچ رسيدی از آن نداشته باشد؟

پاسخ :

صرفاً با اقرار زوجه يا شهادت شهود والا برای پرداخت نفقه می بايست دليل و مدرک داشته باشد. چنانچه زوجه در منزل زوج زندگی نمايد اصل بر دريافت نفقه است. )مساله 16 از فصل فی النفقات تحريرالوسيله جلد 2 حضرت امام )ره( )در صورت، قول زوج و با قسم، زن بايد دليلی ارائه نمايد که عليرغم حضورش در منزل شوهر نفقه ای از وی دريافت نموده است ولی اگر زوج غايب و در خانه نباشد و يا اين که زن را از منزل مشترک اخراج نموده باشد. در اينجا قول، قول زن است با قسم وی و مرد بايد بينه ارائه کند که عليرغم نبودن درمنزل يا اخراج زن ولی نفقه وی را پرداخته است.

سؤال

 آيا زن می تواند در زمان نامزدی تقاضای نفقه کند؟

پاسخ :

زوجه در ايام نامزدی حق مطالبه نفقه را ندارد و پس ازعقد ازدواج و تا زمان شروع زندگی مشترک و پس از عقد و تا زمان شروع زندگی مشترک چنانچه بين آنان توافق شده باشد که زن به لحاظ تحصيل و يا هر موردی ديگر مدتی را در منزل پدرش باشد و تمکين عام و خاص از زوج نداشته باشد که عرفاً به آن دوران عقد بستگی می گويند. در اين مدت نيز حق و استحقاق دريافت نفقه را ندارد ولی در غير اين صورت پس از عقد ازدواج زن استحقاق دريافت نفقه را دارد.

 

برای مشاوره با وکیل نفقه در مشهد تماس بگیرید: 09156024004

4004 602 0915