وکیل قتل در مشهد

وکیل پایه یک در مشهد

وکیل قتل در مشهد 

 

مجازات اقسام قتل

هریک از اقسام قتل، همانطور که در شرایط و نحوه ارتکاب ، متفاوت هستند، در مسئله مجازات نمودن قاتل نیز، تفاوت هایی وجود دارد که در ادامه، بدان خواهیم پرداخت:

1- مجازات قتل عمدی

به موجب ماده 381 قانون مجازات اسلامی مجازات قتل عمد در صورتی که اولیای دم تقاضای قصاص کنند و باتوجه به شرایطی که در قانون وجود دارد قصاص خواهد بود. در شرایطی که شخصی مرتکب قتل شود و شاکی نداشته باشد و یا اولیای دم از قصاص گذشت نمایند و یا به هر دلیلی قصاص اعمال نشود مجازات قاتل حبس خواهد بود. مدت زندان قاتل نیز در این شرایط سه تا ده سال می باشد. البته اولیای دم می توانند از قصاص در ازای دریافت دیه گذشت کنند و یا اینکه می توانند از هردوی آنها بگذرند.

2- مجازات قتل شبه عمد

مجازات قتل شبه عمدی به صورت کلی دیه خواهد بود که می بایست توسط مرتکب قتل در صورت مطالبه اولیای دم پرداخت شود. علاوه بر دیه مرتکب درخصوص بند پ به حبس نیز برای مدت 1 تا 3 سال محکوم خواهد شد.

 

3- مجازات قتل خطای محض

مجازات قتل خطای محض دیه خواهد بود که در صورت درخواست اولیای دم پرداخت خواهد شد. اگر شخصی که مرتکب قتل شده کودک باشد به اقدامات تامینی و تربیتی نیز محکوم خواهد شد و اگر دیوانه باشد تا رفع حالت خطرناک در محل مناسب نگهداری می شود.

 

تفاوت قتل شبه عمد و خطای محض

از مهم ترین تفاوت های میان این دو قتل ، که گاه در عرف و از روی اشتباه، به یک چشم نگاه میشود، میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- در تقل خطای محض، خطا و اشتباه در فعل و رفتار و نتیجه ای که حاصل می شود صورت میگیرد یعنی شخص قصد رفتار کشنده و نتیجه مجرمانه (قتل) را ندارد.
اما در قتل شبه عمد، خطا در نتیجه رخ می دهد. به این معنی که شخص مرتکب قصد رفتار دارند ولی نسبت به مضوع جاهل است.
2- در قتل شبه عمد، ریه توسط شخص (مرتکب) پرداخت می شود ولی در خطای محض دیه برعهده عاقله ی مرتکب می باشد.
مجازات قتل خطای محض: صرف پرداخت دیه توسط عاقله مرتکب به اولیاء دم می باشد که منظور از عاقله مرتکب خویشان مبنی که به ترتیب طبقاتی ارثی (پدر، پدر بزرگ، فرزند مشترک و برادر و عمو و دایی) می باشند.

 

 

نحوه رسیدگی به اقسام جرم قتل

همانطور که نحوه مجازات و میزان آن، در هریک از اقسام قتل متفاوت بود، به تبع ، نحوه رسیدگی به قتل های مختلف، از حیث صلاحیت دادگاه و دیگر مسائل، متفاوت خواهد بود.

1- قتل عمدی

به جرم قتل عمدی در دادگاه کیفری ۱ رسیدگی می‌شود. دادگاه‌­‌های کیفری یک با یک رئیس و دو مستشار (۳ قاضی) در مرکز هر استان و گاه شهرستان­‌ها تشکیل می‌­شود، البته با حضور ۲ عضو نیز می‌توانند رسیدگی کنند. در واقع در خصوص این جرائم با سیستم تعدد قاضی رسیدگی می‌شود.

لازم به ذکر است که محاکمات دادگاه کیفری ۱ ضبط صوتی و در صورت تشخیص دادگاه، ضبط تصویری نیز می‌شود و انتشار آن‌ها ممنوع و استفاده از آن‌ها نیز منوط به اجازه دادگاه است.

در خصوص رسیدگی به جرائم در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ از جمله قتل عمدی هر یک از طرفین می‌توانند حداکثر ۳ وکیل دادگستری به دادگاه معرفی کنند.

نکته که نباید از آن غافل شد، آنست که در پرونده های قتل عمدی، اگر متهم وکیل معرفی نکند یا توانایی معرفی وکیل از حیث هزینه های مالی را نداشته باشد، برای وی ، وکیل تسخیری تعیین میگردد.

2- قتل شبه عمدی

در قتل شبه عمدی، بنا بر میزان دیه ای که با توجه به جنایت وارده برمقتول، تعیین میگردد، هریک از دادگاه های کیفری 1 و 2 صالح خواهد بود. چنانچه میزان دیه، نصف یا بیش از نصف دیه کامل باشد، دادگاه کیفری 1 و اگر کمتر از این میزان باشد، دادگاه کیفری 2 صالح به رسیدگی خواهد بود.

دادگاه کیفری2 در هر شهرستان یک استان ، و با حضور قاضی یا دادرس علی البدل ، رسمیت پیدا میکند. بنابراین، برخلاف دادگاه کیفری1، سیستم وحدت قاضی در این دادگاه حکم فرماست.

3- خطای محض

رسیدگی به این جرائم در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ است.

دادگاه کیفری ۲ با حضور یک قاضی در هر شهرستان تشکیل می‌شود در این جرائم هر یک از طرفین می‌تواند حداکثر ۲ وکیل دادگستری معرفی کند.

 

فرایند رسیدگی دادگاه به جرم قتل

ابتدا شاکی (اولیای دم مقتول) دعوا را در دادسرا محل وقوع جرم مطرح می نمایند بازپرس بعد از انجام تحقیقات لازم و تعقیب متهم پرونده قتل را به جریان می اندازد. پرونده به دادگاه ارجاع داده میشود که پس از بررسی های لازم در صورت محکوم شدن متهم به جرم قتل مجازات کیفری وی تعیین می شود. شاکی و متهم هر دو باید برای دفاع از خود در دادگاه وکیل داشته باشند.

 

قصاص همسر قاتل

در صورتی که شرایط قصاص همسر قاتل، من جمله، وجود عنصر مادی، معنوی و قانونی جرم قتل عمد و درخواست اولیای دم، وجود داشته باشد و موانع اجرای مجازات، مانند جنون مرتکب نیز مفقود باشد، اجرای مجازات قصاص در مورد زن یا شوهر قاتل، امکان پذیر است.

 

جهت مشاوره با وکیل قتل با شماره 09156024004 تماس بگیرید.

4004 602 0915